
Beter leren met active recall
Stel je voor: je leert voor een toets over de werking van het hart. In plaats van het boek opnieuw te lezen, sluit je het en stel je jezelf de vraag: “Hoe werkt het hart eigenlijk?” Je probeert het uit je hoofd te vertellen. Daarna kijk je wat je vergeten bent. Dit is active recall – een manier van leren waarbij je actief informatie uit je geheugen probeert op te halen.
Waarom werkt active recall?
Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat active recall effectiever is dan simpelweg herlezen. In een bekende studie van Karpicke en Roediger (2008) kregen studenten een tekst te leren. Eén groep las de tekst meerdere keren. De andere groep moest de tekst lezen en daarna proberen te herinneren wat erin stond, zonder te spieken. Bij een toets een week later scoorde de groep die active recall toepaste veel beter.
Active recall versterkt het geheugen doordat het lijkt op oefenen met ophalen. Net als bij spieren geldt: hoe vaker je iets ophaalt, hoe sterker de verbindingen in je brein worden. Het is een actieve vorm van leren, waarbij je echt bezig bent met de stof.
Uit het leven gegrepen
Anna, een student verpleegkunde, merkte dat ze na uren lezen weinig onthield. Toen ze overstapte op active recall, veranderde dat. Ze schreef vragen over de stof op kaartjes en vroeg zichzelf die later hardop af. “In het begin was het moeilijk,” zegt ze, “maar na een paar weken merkte ik dat ik veel sneller iets begreep en onthield. Het was alsof mijn hersens ineens meewerkten.”
Conclusie
Active recall is simpel, krachtig en gratis. Door actief vragen te stellen en zelf antwoorden op te halen, versterk je je geheugen op een manier die lezen of markeren niet kan evenaren. Of je nu een toets voorbereidt of een nieuwe taal leert – stel jezelf vragen, en laat je hersenen werken.